AUSSTELLUNG/VERANSTALTUNG: «Heidi from Japan» Landesmuseum und Universität Zürich

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Liebe Listenmitglieder

Ich darf Sie nochmals auf folgendes Symposium aufmerksam machen:

*Symposium «Heidi from Japan: Narratives, Anime, and Swiss Receptions»*

*Universität Zürich und Landesmuseum Zürich*

*29. – 30. August 2019*

Das Symposium findet im Rahmen der Ausstellung des Schweizerischen
Nationalmuseums statt:

*Ausstellung Landesmuseum Zürich*

*«Heidi in Japan»*

*17. Juli bis 13. Oktober 2019*

Das Projekt ist eine Kooperation der Universität Zürich, Kunsthistorisches
Institut – Kunstgeschichte Ostasiens zusammen mit dem ISEK – Institut für
Sozialantropologie und Empirische Kulturwissenschaft gemeinsam mit den
Schweizerischen Nationalmuseum.

Im Anhang finden Sie das Programm des Symposiums sowie den Artikel aus dem
Magazin des Schweizerischen Nationalmuseums.

Weitere Informationen zum Symposium:

www.khist.uzh.ch/de/chairs/ostasien/Aktuelles/Heidi.html

Weitere Informationen zur Ausstellung:

www.nationalmuseum.ch/d/microsites/2019/Zuerich/Heidi.php

Das Symposium beinhaltet Beiträge in englischer und deutscher Sprache.

Eine Anmeldung ist nicht nötig.

Die Teilnahme ist kostenlos.

Bei Fragen und für weitere Informationen: kgoa@khist.uzh.ch

A Japanese anime seriesアルプスの少女ハイジ *Arupusu no shōjo Haiji*. (English: *Heidi,
Girl of the Alps*) was created in 1974 by Isao Takahata, Hayao Miyazaki and
others and became an international hit during the following decades. Not
only was the anime phenomenally popular in Japan, but it has since been
shown in dozens of other countries and dubbed into many different
languages.

The images and ideas of the Japanese anime were based not only on Johanna
Spyri’s original *Heidi* books but also on actual images of Switzerland,
gathered through travels in Switzerland in 1973 by a four-man Japanese
production team: the first time that this experiment was attempted.

The anime became so popular across the world that it has successfully
become a symbol of Switzerland and its inhabitants and has brought forth
strong yet differentiated reactions, depending on background and
nationality of audiences. It has become the lens through which many people
across the world see Swiss culture.

The symposium and its accompanying museum exhibition will deal with a
number of key issues, including the problems of inter-cultural transfer and
cultural appropriation, the roles of an imagined and idealized Switzerland,
the receptions of Switzerland across the globe, the use of Heidi as an
advertising tool, and the power of the visual medium. The anime Heidi a
case study of how popular literature can impact, not only individual and
collective memories, but also the imaginations of world-wide audiences.

Von Claus-Marco Dieterich

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